Warta Poznań opublikowała Strategię ESG na lata 2024-2027
– W Warcie Poznań lubimy wyzwania. Wiemy, że przed nami dużo pracy, która wpłynie na kształt klubu jako instytucji będącej...
– W Warcie Poznań lubimy wyzwania. Wiemy, że przed nami dużo pracy, która wpłynie na kształt klubu jako instytucji będącej w nurcie zrównoważonego rozwoju – pisze właściciel Warty, Bartłomiej Farjaszewski, we wstępie do opublikowanej właśnie „Strategii ESG 2024-2027”. To dokument definiujący kluczowe aspekty funkcjonowanie „Zielonych” w najbliższym czasie.
Dwudziestostronicowe opracowanie to efekt pracy ostatnich kilku miesięcy. Deklaracja stworzenia i realizacji strategii ESG została złożona w „Planie Rozwoju 2024-2027”, we wrześniu ubiegłego roku. Teraz Warta Poznań publikuje dokument, w którym deklaruje najważniejsze kierunki rozwoju klubu jako organizacji. Strategia została zaprezentowana w piątek, 9 lutego podczas spotkania z dziennikarzami, przedstawicielami Klubu Biznesu i przyjaciółmi „Zielonych” w Centrum Konferencyjnym Młyńska 12 w Poznaniu.
CZYM JEST ESG?
To termin oznacza trzy główne obszary działania firm, organizacji oraz inwestorów, w ramach których powinny one kierować się zasadami zrównoważonego rozwoju i stosować odpowiedzialne praktyki biznesowe z poszanowaniem szeroko rozumianego interesu poszczególnych interesariuszy.
- Environmental (aspekt Środowiskowy): Odnosi się do działań podejmowanych przez podmiot w kontekście ochrony środowiska. Obejmuje aspekty takie jak: emisja gazów cieplarnianych, zużycie wody i energii, zarządzanie odpadami, ochrona bioróżnorodności oraz stosowanie technologii przyjaznych dla środowiska.
- Social (aspekt Społeczny): Dotyczy relacji i wpływu firmy na społeczeństwo. Obszary społeczne ESG mogą obejmować politykę zatrudnienia, prawa pracownicze, relacje z interesariuszami, społeczną odpowiedzialność biznesu, zaangażowanie społeczności lokalnej oraz zapewnienie bezpiecznych i zdrowych warunków pracy.
- Governance (aspekt Zarządzanie): Odnosi się do sposobu zarządzania firmą, w tym do struktury organizacji, zasady etyki biznesu, przejrzystość działań, niezależność zarządu, odpowiedzialność za podejmowane decyzje, a także politykę wynagrodzeń i zatrudnienia.
Wszystkie te obszary są ważne dla oceny sposobu działania firmy i jej wpływu na otoczenie, a strategia ESG polega na podejmowaniu działań, które mają na celu równoważenie interesów ekologicznych, społecznych i zarządczych w ramach działalności firmy, w tym przypadku klubu piłkarskiego.
ESG A PIŁKA NOŻNA
Warta Poznań jest pionierem we wdrażaniu polityki i strategii ESG przez klub piłkarski w Polsce. Trend został wyznaczony głównie przez kluby z Niemiec, Anglii i Skandynawii. Wynika z kierunków rozwoju gospodarek tych krajów, ale też wysokiego poziomu świadomości społeczeństw w tych krajach.
Stworzenie i chęć wdrożenia „Strategii ESG Warty Poznań 2024-2027” wynika z przekonania „Zielonych”, iż klub piłkarski powinien realizować strategię ESG z kilku powodów. Po pierwsze, taka strategia może przynieść korzyści środowiskowe, np. poprzez zmniejszenie śladu węglowego dzięki zastosowaniu energii odnawialnej w klubie i na stadionie, ograniczenie zużycia plastiku czy promowanie recyklingu. Po drugie, podejmowanie działań społecznych, takich jak inwestowanie w lokalną społeczność, programy edukacyjne dla młodzieży czy wsparcie dla potrzebujących może wzmocnić pozytywny wizerunek klubu i zwiększyć zaangażowanie kibiców. Wreszcie, aspekty zarządzania, takie jak transparentność działań, etyczne standardy w relacjach z interesariuszami czy dbałość o dobre praktyki zarządzania, które mogą wpłynąć na stabilność finansową klubu oraz zwiększyć zaufanie partnerów biznesowych i inwestorów.
Realizacja strategii ESG może przynieść korzyści zarówno dla klubu, jak i dla jego otoczenia. Klub ma potencjał szerokiego odziaływania na społeczność, partnerów biznesowych, a szerzej – także na miasto i region, w którym funkcjonuje.
DLACZEGO ESG W WARCIE POZNAŃ?
O tym, dlaczego Warta Poznań zdecydowała się na przygotowanie i opublikowanie strategii ESG, mówi Jarosław Żubka, pełnomocnik zarządu klubu ds. wizerunku i ESG „Zielonych”:
– Jako Warta Poznań pokazujemy, że chcemy być klubem wrażliwym na to, co dzieje się w naszym bezpośrednim otoczeniu, także biznesowym, a w najszerszym ujęciu: że jesteśmy wyczuleni na zjawiska i trendy światowe. Abyśmy mogli być partnerem dla zaangażowanych i innowacyjnych podmiotów, sami musimy sprostać takim standardom i odpowiadać na potrzeby. Podchodzimy do marki Warty Poznań odpowiedzialne, rozwijając ją w długiej perspektywie i w oparciu o procesy realizowane na zewnątrz jak i do wewnątrz. Silne podstawy pozwolą uniezależnić się klubowi jako organizacji od wahań wynikających np. z wyniku sportowego. To fundamenty, na bazie których Warta Poznań będzie się rozwijała w kluczowych obszarach, w sposób zrównoważony i odpowiedzialny.
Partnerem merytorycznym strategii ESG Warty Poznań jest Poznański Bank Spółdzielczy.